Be Quality Aware

Testwerk: Rabo Wallet – innovatie in betalen

In november 2017 lanceerde de Rabobank de vernieuwde Rabo Wallet App. Met je telefoon de parkeermeter betalen, kleine bedragen ‘tappen’ en geen klantenkaarten meer in je portemonnee. Ideaal! Nooit meer je bankpasje kwijt en altijd ‘een soort van cash’ op zak. Nu is de app alleen nog te gebruiken voor klanten met een Android telefoon. Voor telefoons van Apple (iPhone) is Apple Pay nog niet beschikbaar in Nederland.

BQA Marc Raaff, RabobankMaar wat gaat er nu eigenlijk vooraf aan de lancering van zo’n nieuw technologisch product? Aan het woord is Marc Raaff van BQA. Marc is Testmanager in het scrumteam dat ervoor zorgde dat de vernieuwde Rabo Wallet App, zonder noemenswaardige problemen geïntroduceerd werd. Ook deelt hij de rol van scrum master in het team.

Innovatie in betalingsproducten

‘Helemaal nieuw is het contactloos betalen met je smartphone niet. Er is al een aantal banken dat de dienst aanbiedt’, vertelt Marc. ‘Ook de Rabobank stelde al eerder een versie van de Wallet app beschikbaar, maar deze was maar voor een beperkt aantal telefoons beschikbaar’. De vernieuwde Wallet App is op veel meer smartphones te installeren en onderscheidt zich door een aantal extra diensten aan te bieden, zoals het betalen bij parkeerautomaten en het toevoegen van klantenkaarten aan de app. Want, wil je meerwaarde bieden, dan moet je innoveren. In dit geval is dat een product dat het betaalgemak van de klant dient. De klantbeleving en klantenbinding staan bij de Rabobank centraal in de ontwikkeling van innovatieve betaalproducten.’

Wat maakt deze opdracht voor jou leuk?

‘Het leuke aan de opdracht is dat ik relevante kennis uit een vorige opdracht goed heb kunnen gebruiken voor deze. Daardoor kan ik echt toegevoegde waarde bieden. Ook heb ik samen met de projectleider een aanzet kunnen geven in de ontwikkeling van werkwijze, de overgang van Waterfall naar Scrum. Door een goed team neer te zetten hebben we echt een slag gemaakt naar effectiever en efficiënter werken. En..  ik ben en blijf een techneut. Met het in productie brengen van een app als deze is veel techniek gemoeid. Dat vind ik leuk.’

Testen op User Experience belangrijk

‘Het bijzondere in dit project is dat we de basissoftware aangeleverd krijgen. In een scrumteam werken ontwikkelaars en testers vaak nauw samen. Dat doen we hier ook, maar op een ander level. Aan het betalingsverkeer in Europa worden strenge eisen gesteld op het gebied van veiligheid en privacy, aan de bijbehorende software dus ook. De aangeleverde software voldoet aan die eisen. Ons  team voegt software toe, die gericht is op het verhogen van business value voor de Rabobank, software die gericht is op het gebruikersgemak van de app. Het is de bedoeling dat klanten de app gaan gebruiken en dat het mobiel betalen zich doorontwikkelt. Mobiel betalen moet dus steeds meer een gewoonte worden in het betaalgedrag van de klant, testen op  user-experience is daarin essentieel. ’

De Rabo Wallet app in de Playstore

En toen stond de Wallet App live in de Playstore. ‘Ja’, zegt Marc: ‘dat is altijd wel een spannend moment. Want hoe wordt een nieuw product bij de klanten ontvangen? Hebben we niks over het hoofd gezien en sluiten de door ons gemaakte customer journeys aan bij het werkelijke gebruik van de app? Alle mogelijke scenario’s zijn zo’n beetje getest, maar 100% zeker weten doe je het nooit. In oktober was er al een testversie beschikbaar gesteld tijdens een pilot met een beperkte groep klanten. De bevindingen en feedback uit de pilot fase zijn grotendeels verwerkt in de definitieve versie. Tot nu toe lijken er geen noemenswaardige problemen te zijn.’

Hoe zie jij jouw rol als testprofessional in de toekomst?

‘In dit project heb ik al gemerkt dat de rol van een testprofessional aan het veranderen is. Zelf heb ik de kans gekregen me te kunnen ontwikkelen tot scrummaster. Een rol die uitstekend bij mij past en die ik ook leuk vind om uit te voeren. Ook verwacht ik dat testautomatisering een vlucht gaat nemen. Enige kennis van softwareontwikkeling bijvoorbeeld is daarbij wel gewenst om te hebben. Rollen in scrumteams gaan meer door elkaar lopen. Er wordt steeds meer samengewerkt, ook met de business. Software die ontwikkeld wordt is er steeds meer op gericht om business value voor bedrijven te creëren. Dat maakt dat wij als testprofessional meerdere “talen” moeten kunnen spreken. Die van de business, de klant en die van de techneuten(oa. developers). Dat maakt onze rol in mijn optiek alleen maar interessanter, als je ervoor open staat.’

Wat is jouw volgende stap?

‘Mijn volgende uitdaging hier bij de Rabobank na de Rabo Wallet, is het introduceren van testautomatisering. In de nabije toekomst willen wij regressietesten snel en volledig geautomatiseerd kunnen uitvoeren. Daar valt nog een mooie slag te maken. Tijdens het testen van, in dit geval deels aangeleverde, software worden er best wat fouten gevonden op user experience. Met geautomatiseerde test scripts is het mogelijk om veel tijd te kunnen winnen en sneller nieuwe features te op te leveren, zonder consessies te kunnen doen aan de kwaliteit. Dat levert winst op voor de business.’

De rol van BQA

Bij de Rabobank zit je op een project en werk je samen met interne medewerkers en andere ingehuurde professionals. Hoe zie jij de rol van jouw werkgever BQA eigenlijk in de toekomst? ‘Ik denk dat BQA zich zal moeten blijven ontwikkelen om toegevoegde waarde te kunnen bieden. BQA moet een vraagbaak worden op het gebied van testen en misschien nog wel meer. De facilitator van kennis- en persoonlijke ontwikkeling van testprofessionals. En natuurlijk als intermediair als het gaat om interessante opdrachten. Bovenal vind ik het belangrijk dat ik het naar mijn zin heb met collega’s en dat er aandacht is voor elkaar. Wat dat betreft past de Rabobank als opdrachtgever wel bij BQA. Dicht bij de mensen, toekomstgericht, prestatiegericht, “down to earth” en toch ambitieus.’

BQA Rabobank

Meer weten over werken bij BQA?

 

Delen:

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.